'Pelangi Di Mars', Filem Pertama Indonesia Pakai Teknologi XR

Industri filem Indonesia akan melangkah setapak lagi apabila mereka akan menghasilkan filem yang menggabungkan elemen VFX dan juga lakonan sebenar. Filem yang berjudul Pelangi di Mars itu merupakan filem pertama arahan Upie Guava yang mana sebelum ini terkenal sebagai pengarah muzik video.



Walaupun begitu, Upie Guava pernah hadir dengan filem dokumentari bertajuk Kelmarin (tonton sini) yang mana mengisahkan tentang tragedi tsunami yang mengorbankan beberapa ahli kumpulan muzik terkenal itu.

Malah, filem dokumentari itu berjaya dicalonkan dalam kategori Filem Dokumentari Panjang Terbaik di Festival Filem Indonesia 2021.

Pelangi Di Mars bakal menjadi filem fiksyen pertamanya yang mana berlatar belakangkan tahun 2100 dan bergenre sains fiksyen. Filem ini akan dirakam menggunakan rakaman sebenar dan juga rakaman virtual mirip filem filem Hollywood seperti Avatar. 

Upie Guava akan menggunakan teknologi XR (Extended Reality) yang membolehkan penggabungan antara interaksi komputer dan lakonan manusia.

Filem ini dirancang untuk ditayangkan pada 2023. 

===========================

LIKE DAN FOLLOW KAMI DI FACEBOOK

==========================================

Catat Ulasan

0 Ulasan