George Lucas Dedah Makna Nama Robot R2D2 Dan C-3PO Dari Filem 'Star Wars'

Robot kecil dan comel, R2-D2 seringkali menjadi antara robot ikonik di dalam filem Star Wars. Ramai yang tahu bahawa robot tersebut dinamakan R2-D2 kerana ianya singkatan dari "Second Robotic Droid Series-2". Namun, di sebalik nama itu, ramai yang tidak tahu bahawa pada asalnya, George Lucas tidak mahu menamakan robot tersebut R2-D2.


Dalam satu post Twitter, pengarah kreatif Lucasfilm, Phil Szostak mendedahkan bahawa nama R2-D2 sebenarnya diambil daripada teriakan seorang kru ketika penggambaran filem tersebut.
In The Making of #StarWars, Lucas recalled that, when mixing THX 1138, someone yelled out ‘R2D2’ for ‘Reel Two, Dialogue Two’ and he jotted the name down.
Phil Szostak turut menampilkan bahawa ada rakaman sebutan tersebut yang didedahkan dalam sebuah tayangan sekitar April 2018.
The actual ‘R2-D2’ reel that Lucas spoke of turned up at an April 2018 Skywalker Ranch screening for American Graffiti, saved by the film’s sound designer Walter Murch.
Sekarang korang tahulah asal usul nama robot R2D2. Bagaimana pula dengan sahabatnya, C-3PO? Nama C-3PO diambil dari lokasi sebuah pejabat pos yang terletak pada titik rujukan C3 di peta bandar kelahirannya. 


LIKE DAN FOLLOW KAMI DI FACEBOOK



Catat Ulasan

0 Ulasan