Ramai Pelakon Lelaki Jadi Mangsa Gangguan Seksual Berbanding Wanita - Namron

Gangguan seksual selalunya dikaitkan dengan pelakon wanita. Semestinya kita sering mendengar tentang bagaimana pelakon-pelakon wanita mendapat gangguan seksual dari individu berpengaruh dalam industri tempatan. Namun, menurut Nam Ron, menurutnya, pelakon lelaki lebih banyak mendapat gangguan seksual berbanding wanita.

Menurut artikel dari Utusan/ Mingguan Malaysia, pelakon yang mempunyai nama sebenar Shahili Abdan itu berkata bahawa lelaki lebih banyak menjadi mangsa berbanding wanita. 

Pengalaman sebegini banyak diceritakan sendiri oleh mangsa-mangsa kepada saya. Ramai yang mengadu adalah pelakon baharu.

 

 

Yang mengadu kepada saya semua pelakon lelaki, perempuan tak ada pulaMacam-macam cerita saya dengar. Ada yang dipelawa tidur sebilik dengan si pelaku, dipeluk diraba sehingga mereka trauma.

Namron mendedahkan bahawa pelakon era 90an lebih banyak dieksploitasi kerana mereka mengharapkan peluang berlakon.  

Pelakon dahulu lebih teruk dieksploitasi. Ketika itu bukan seperti sekarang, ada media sosial. Jadi, ada pelakon yang terpaksa merelakan diri dipergunakan kerana mengharapkan peluang berlakon.

Pelakon yang terkenal melalui filem Bunohan dan Mencari Rahmat itu juga menasihatkan bahawa para pelakon baru tidak menggadaikan diri mereka demi untuk mencapai apa yang diinginkan. Di dalam industri ini, ada pelbagai individu yang akan sentiasa mengambil kesempatan.  

Kalau ada yang cuba melakukan perkara tak senonoh kepada anda, jauhi atau tinggalkan mereka. Jangan takut, negara ada undang-undang untuk menangani jenayah salah laku seksual. Kalau diancam, buat laporan. Ingat, rezeki datang daripada Allah. Kalau sudah tertulis anda seorang pelakon, jangan risau, rezeki akan ada. Jadi jangan biarkan diri anda menjadi mangsa lelaki ‘hidung belang'.

 Nam Ron merupakan artis yang cukup aktif berkecimpung dalam bidang teater, filem dan televisyen. Pada 2018, Nam Ron pernah mengarahkan filem bertajuk One Two Jaga. Filem itu meraih kemenangan besar di Anugerah dan Festival FIlem Antarabangsa ASEAN 2019 apabila memenangi trofi Pengarah Terbaik. 



LIKE DAN FOLLOW KAMI DI FACEBOOK

==========================================

Catat Ulasan

0 Ulasan