Ulasan Filem: Eurovision Song Contest - The Story of Fire Saga (2020)


Tahun Terbit |
2020
Pengarah | David Dobkin
Pelakon | Will Ferrell, Rachel Mc Adams, Dan Stevens

Agak lama juga aku tak enjoy layan filem lakonan Will Ferrell selepas filem Holmes and Watson yang memang buruk tu. Aku mula rasakan yang Will Ferrell punya era dah habis dan dia seharusnya stop buat filem lawak bodoh yang sudah tidak relevan dengan eranya. Tup tup, dia mai pulak dengan sebuah filem berkisar tentang pertandingan nyanyian Eurovision! Wei, dia dah kembalilah!

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga ialah sebuah filem yang mengembalikan kegemilangan pelakon tersebut yang kini di era veteran. Dengan filem ini, Will Ferrell berjaya membuktikan yang lawak lucu di dalam dirinya masih ada bersisa untuk dihadiahkan kepada penonton yang mahukan lawak segar daripadanya. 

Bagi yang tidak mengetahui apa itu Eurovision Song Contest, ianya ialah sebuah pertandingan nyanyian yang melibatkan pelbagai negara Eropah. So, event ni benar-benar wujud dan ianya masih diadakan sehingga sekarang. 

Basic plot filem Eurovision Song Contest ni berkisar tentang sebuah kumpulan dio di Iceland, spesifiknya di pekan kecil Husavik yang bercita-cita nak masuk Eurovision Song Contest. Lars dan Sigrit mempunyai kumpulan yang dikenali sebagai Fire Saga dan berharap sangat nak join pertandingan nyanyian tersebut.

Sayangnya, masa ujibakat, diorang memang tak berjaya dipilih. Tapi, satu tragedi telah menyebabkan mereka menjadi pasukan ganti kepada pasukan yang terpilh. Maka, bermulalah pengembaran Fire Saga untuk mewakili Iceland dalam acara Eurovision Song Contest.

Filem ni memang santai habis. Plotnya memang tak payah pening kepala. Ianya cukup ringkas dan memang sengaja dibikin untuk dilayan ringan-ringan. Pengembaraan Fire Saga cukup mantap dengan lakonan Will Ferrell dan Rachel McAdams yang memang gila-gila dan unpredictable. Kelakar bersepah sehingga tak berhenti!

Kekuatan filem ni yang paling besar semestinya pada lagu dan persembahan muzikal filem ni. Apa? Will Ferrell menyanyi? Hah, ya! Itu ialah kekuatan Eurovision Song Contest yang menjadikan ianya filem lawak muzikal yang tak kering gusi. Lirik lagu filem ni memang lucu dan entah pape, tapi lagunya memang sedap dilayan terutamanya lagu Ja Ja Ding Dong!

Gandingan Will Ferrell dan Rachel McAdams pula seakan gandingan ayah dan anak. Walaupun mereka ni berlakon sebagai pasangan duo, tapi ketuaan Will Ferrell nampak kadangkala tak masuk dengan watak Rachel McAdams. Namun, memandangkan ini filem komedi, mungkin kita boleh anggap ianya sebahagian daripada komedi filem ni.

Eurovision Song Contest ialah sebuah filem komedi muzikal yang memang mantap dan sesuai ditonton untuk hiburan. Ketawa berdekah dengan momen muzikal yang mantap menjadikan filem ni sebuah filem yang cukup rasa walaupun di penghujungnya dirasakan agak strectching dan sengaja untuk memanjangkan filem. 

Sebuah filem yang membuktikan yang Will Ferrell masih berbisa dalam komedinya. Filem yang santai dan cukup baik dalam katalog Netflix yang banyak terisi filem sampah. Dan Eurovision ialah sebuah filem yang ada kelas dan menyerlah!


LIKE DAN FOLLOW KAMI DI FACEBOOK



Catat Ulasan

0 Ulasan