Ulasan Filem: Secret Obsession (2019)


Tahun Terbit | 2019
Pengarah | Peter Sullivan
Pelakon | Brenda Song, Mike Vogel, Dennis Haysbert

Bagi penggemar filem psiko thriller, Secret Obsession ialah sebuah lagi filem bergenre tersebut yang sudah pun menemui anda kat laman penstriman Netflix. Filem ini diarahkan oleh Petter Sullivan dan dibintangi oleh Brenda Song, Mike Vogel dan Dennis Haysbert. Mungkin pada aku, tiga nama ini bukanlah nama yang gah, tapi untuk Netflix, anggap sahaja ada sesuatu yang lebih baik daripada sekadar nama.

Secret Obsession mengisahkan bagaimana Jennifer yang bangun dari koma selepas diserang seorang lelaki mula menyedari bahawa suaminya bukanlah suaminya yang sebenar. Dan sepanjang filem iini, Jennifer cuba untuk mencari ingatan yang hilang dan apakah yang terjadi sebelum dia koma. Seorang detektif yang juga kehilangan anak juga membantu Jennifer untuk lari dari psikopath yang menyamar sebagai suaminya.

Pada aku, filem ni memang dibikin sebagai sebuah psiko thriller murahan. Filem ni sangat santai dan memang tidak cukup padu untuk sebuah penontonan bagi penggemar hardcore psiko thriller. Banyak perkara yang lemah di sana sini, dan mungkin kalau korang nak menontonnya, tonton sekadar ringan-ringan dan jangan ambik serius.

Secret Obsession sebenarnya terlalu dipenuhi dengan plothole. Banyak latar watak dan juga kemunculan watak yang tidak diperjelaskan dengan baik. Malah, development perjalanan cerita seakan mati apabila watak suami fake Jennifer diperkenalkan sebagai psikopath yang telah membunuh suami asalnya di pertengahan cerita.

Background watak dan juga beberapa watak yang dihidupkan lalu dimatikan tiba-tiba seakan-akan menimbulkan banyak persoalan. Di awal filem, kita diperkenalkan dengan watak lelaki yang selalu datang memberi bunga kepada Jennifer. In the end, si lelaki ni mati tanpa penjelasan siapakah watak lelaki ini dan kenapa dia bersimpati sangat dengan Jennifer.

Malah, background watak Detective Frank Page juga agak celaru dan sia-sia. Apakah kepentingan menunjukkan jiwa detektif yang baru kehilangan anak tetapi in the end, ianya tidak menjadi sebarang senjata emosi di akhir filem. Seolah-olah pengembangan watak yang tidak sejajar dengan perjalanan watak itu throughout the whole movie.

Apapun, kalau korang abaikan plothole ni dan layan je, mungkin filem ni masih ada ruang-ruang baik untuk menjadikan filem ni layak dipuji. Mungkin promotional trailer di Youtube sudah mendedahkan hampir seluruh filem, tetapi rasanya menonton filem ni semestinya tidak sama dengan menonton trailer yang kurang 3 minit tu.

Apapun, Secret Obsession bukanlah secret mana. Filem ni bermula dengan ‘secret’ tetapi korang sebenarnya dapat guess apa yang bakal terjadi dengan mudah. Secret tu dibuka di pertengahan filem sekaligus menyebabkan filem ni makin rancak. Tapi, kerancakan tu hilang bila tak ada twist baik di hujung filem.

Bagi aku, ianya separuh masak dan predictable. Penulisan filem ni suffer from major plothole pada pengembangan awal filem dan juga ketiadaan klimaks yang lebih rancak. Namun, Secret Obsession mungkin korang boleh layan kalau ada masa di Netflix. Tapi, kalau takde masa, baik korang pergi Youtube, dan layan trailer je dah lah. The whole movie in 3 minutes, dan confirm korang boleh guess the ending without watching the movie.


LIKE DAN FOLLOW KAMI DI FACEBOOK


Catat Ulasan

0 Ulasan