Ulasan Filem: The Unicorn Store (2019)


Tahun Terbit | 2019
Pengarah | Brie Larson
Pelakon | Brie Larson, Samuel L. Jackson, Joan Cusack

Tak percaya pelakon Captain Marvel pandai mengarah? Korang kena tonton filem ni. Filem pertama yang diarahkan oleh Brie Larson dan juga menggandingkan buat kali kedua dirinya dengan Samuel L. Jackson ini boleh dikatakan mengukur kemampuan Brie Larson untuk menjadi pengarah. Oh, untuk yang mahu menonton, sila buang di dalam fikiran, filem ni bukan pasal Captain Marvel.

The Unicorn Store basically ialah sebuah filem drama. Ianya berkisar tentang impian yang mustahil dan bagaimana seorang itu cuba untuk mencapainya dengan imaginasi. Di dalam filem ini, Brie Larson yang juga turut menjadi penerbit filem ni cuba untuk membawa kisah tentang angan-angan orang dewasa yang luar dari biasa.

Di dalam filem ini, kita dibawa melihat watak Kit yang mana sentiasa gagal di dalam hidup. Kegagalan hidupnya ditambah terukkan dengan ibu bapanya yang tidak pernah memahaminya. Kit yang kemudian bekerja di sebuah agensi pengiklanan mendapat satu surat daripada The Salesman untuk memenuhi impian Kit yang mahukan sebuah unicorn sejak dari kecil.

Pada aku, filem ni boleh dilayan. Lakonan Brie Larson tidak diuji ke tahap yang lebih tinggi. Dia hanya menjadi dirinya sendiri di dalam filem ni. Tiada apa yang boleh dipuji untuk lakonan Brie. Namun, kemampuannya untuk mengarahkan filem ni mungkin boleh dikatakan sebagai berjaya. Cuma ianya masih di level selesa.

Tiada babak yang menguji kehebatan Brie Larson sebagai pengarah dan pelakon. Brie Larson mungkin mencuri tumpuan hanya kerana lakonannya dalam filem Marvel. Samuel L. Jackson juga antara pelakon yang sentiasa menjadi penantian di dalam filem ni walaupun babaknya seakan pendek dan tidak berkembang.

Secara peribadi, aku agak gemar dengan warna-warna yang digunakan di dalam filem ni. Ianya memberikan rasa yang luar biasa dengan penceritaan yang sederhana. Ada beberapa babak yang agak cemerlang namun kebanyakan babak di dalam filem ni seakan melihat drama tv yang sengaja diperbesarkan.

Apapun, The Unicorn Store membuktikan yang Brie Larson mempunyai kekuatan dalam bidang belakang tabir. Namun, pada aku, The Unicorn Store masih belum menguji lebih lagi bagaimana dia mampu untuk menjadi pengarah yang lebih baik daripada ini. Diharap di masa hadapan, adalah filem baru darinya yang menampilkan pelakon lain dan bukan dirinya.

Kesimpulannya, The Unicorn Store boleh dinikmati jika korang nak tonton lakonan Brie Larson selepas Captain Marvel. Ianya sebuah filem yang meraikan imaginasi di dalam otak fikiran orang dewasa yang selalu dipandang sepi. Kadangkala, kedewasan akan membawa diri hilang daripada fikiran imaginatif yang ada suatu ketika dulu.

Brie seolah mahu menyatakan bahawa kadangkala, kita kena menjadi seperti kanak-kanak dan mengenang kembali indahnya kita menjadi seorang kanak-kanak dengan imaginasi. Tetapi, Brie Larson tidak juga menyatakan bahawa kita kita kena kekal tetapi sebaliknya kena move on dengan membawa sedikit imaginasi dari zaman kanak-kanak kita.


LIKE DAN FOLLOW KAMI DI FACEBOOK


Catat Ulasan

0 Ulasan