James Cameron Jelaskan Bagaimana Sekuel 'Avatar' Bakal Merevolusikan Penontonan Filem 3D


Selepas menjari perintis revolusi 3D dengan filem Avatar pada tahun 2009, James Cameron berharap bahawa sekuel filem tersebut akan menjadi filem yang bakal mengejutkan dunia dengan teknologi baru yang ada. Filem yang dirancangkan sebagai empat buah filem yang akan dirakamkan berturutan akan menyelongkar kisah baru di Pandora selepas 15 tahun filem pertama.


Penggambaran Avatar 2 dan 3 bermula musim panas tahun lepas dan filem Avatar 2 dirangka akan ditayangkan pada Disember 2020. Antara cabaran yang perlu dihadapi ialah merakam menggunakan teknik motion-capture di dalam air. Untuk sekuel Avatar, James Cameron juga cuba untuk mencari sisi baru teknologi 3D dalam filemnya.

Dalam satu temubual di Sydney, James Cameron menghadiri satu sesi soal jawab. Pengarah tersebut berbicara tentang teknologi 3D dan juga Hollywood yang tidak dapat dipisahkan. Dia juga berharap dapat menginjakkan teknologi 3D ke tahap baru.
From my own perspective since I’m not doing television production, I’m doing Avatar sequels – four of them. They will be, to the best of my ability, the best 3D that’s possible to make. That includes collaborating with the people at Dolby Cinema, who have developed high dynamic range projection that could put 16 foot-lamberts of light on a 3D screen through the glasses, which is revolutionary. Normally, you’re looking at about three foot-lamberts. Sixteen is what you should be seeing. That’s what movies should look like.
Antara impian James Cameron ialah untuk mencipta filem 3D yang tidak memerlukan cermin mata untuk menontonnya. Keinginan ini sudah disuarakan oleh pengarah ini sudah lama. Buat masa ini, dia sedang cuba untuk merealisasikan perkara ini yang bakal menjadi perubahan baru terhadap industri sinema dunia.
We need to see the roll out of these laser projection systems, so that we can fully appreciate 3D through glasses in cinemas. Then, we need the roll out of autostereoscopic screens – large panel displays, where you don’t need glasses at all. You have multiple discreet viewing angles and all that sort of thing. Anybody that’s geeking out on 3D knows what I’m talking about. It’s all possible. It’s just a question of will it happen or not.
Avatar 2, 3, 4 dan 5 akan dirakamkan dalam 3D dan ianya akan menjadi filem yang hebat daripada biasa jika teknologi baru berjaya dicipta untuk filem berkenan. 

Catat Ulasan

0 Ulasan