Cerita Badut Belon Cecah USD300 Juta Untuk Tayangan Domestik


Filem IT hasil tangan penulis novel terkenal, Stephen King telah menjadi filem seram pertama membuat kutipan sehingga $300 juta untuk tayangan domestik. Dengan catatan ini, filem IT telah mengalahkan rekod yang selama ini dipegang oleh The Exorcist, filem seram klasik tahun 1973. 


Novel yang diterbitkan sekitar tahun 1986 ini ialah antara adaptasi terbaru dari novelis terkenal yang selalu bermain dengan tema supernatural dan thriller psychology ni. Kali ini, IT mengupas topik mengenai trauma dimasa kecil. 

IT ini merupakan novel ke15 Stephen King yang diadaptasi menjadi filem. Secara keseluruhannya, terdapat 50 buah naskah Stephen King yang diadaptasi ke bentuk filem ataupun cerita pendek. Antara adaptasi terkenal ialah The Shining, Carrie, Misery, Cujo dan The Gree Mile. 

Sedikit mengenai filem IT ini, cerita yang dimulakan dengan kehilangan kanak kanak di Kota Maine. Pennywise yang menjadi dalang kehilangan kanak kanak ini. Dia mengeksploitasi rasa takut dan fobia mereka. Namun, menjadi badut antara kegemarannya. 

Untuk kutipan tayangan seluruh dunia. Filem ini sudah melepasi paras USD500 juta dan terus maju.

Catat Ulasan

0 Ulasan